Roest verwijderen of remschijven vervangen?

Geroeste remschijven afdraaien

Roest op remschijven apk

Hoe komt het dat remschijven roesten?

Roest op de remschijven. Het is niet alleen lelijk als je door je wielen heen kijkt. Ook is het een afkeurpunt bij de apk. Maar waarom komt er eigenlijk roest op de remschijven terecht?



 

Verdeling remkracht voor/achter

Roest op de remschijven komt vaker voor bij de achterste remschijven. Dit komt door de verdeling van de remkracht tussen de voor-en achteras. Tijdens het remmen krijgt de vooras ongeveer 70% van de remkracht te verwerken. De overige 30% komt op de achteras terecht.


Deze verdeling zorgt ervoor dat de auto tijdens het remmen rechtuit blijft rijden. Tijdens het remmen duikt de neus namelijk in en wil de achterkant omhoogkomen. Zou de remkracht verdeling dan bijvoorbeeld 50/50 zijn, dan wil de auto om zijn as draaien. Dat zou zeer gevaarlijk zijn in het verkeer. Door deze 70/30 verdeling remt de achteras bij rustig remmen nauwelijks mee. In de loop van de tijd bouwt er zich hier dan een roestlaag op.

 

Hybride en elektrische auto

Bij elektrische en hybride voertuigen is het nog iets erger. De remverdeling is hier niet alleen 70/30, ook werken de remmen samen met de elektromotor. Dit is gedaan om stroom op te wekken voor het accupakket. Het gevolg is dat de achterremmen nog minder remkracht gebruiken waardoor roest sneller opbouwt.


Oorzaak roest op remschijven

We zien dus dat de achterste remschijven vaker last hebben van roestvorming dan de remschijven voor. Deze remverdeling is, samen met het afremmen op de elektromotor, een groeiend probleem. Vaak met hoge kosten tot gevolg. Maar moet je dan bij elke apk de remschijven vervangen? Nee hoor, lees maar gauw verder.


Wat kan ik doen tegen roestende remschijven?

We proberen allemaal zuinig te zijn op onze auto. Niet te hard optrekken, niet te hard rijden en niet te hard remmen. Toch is hard remmen de beste oplossing om roest op de remschijven te voorkomen. Niet altijd uiteraard, maar af en toe een beetje pittiger remmen zorgt er wel voor dat de remschijven mooi schoon blijven. Daarnaast is het goed voor de remblokken. Zachtjes remmen verglaast remblokken waardoor de remkracht verder afneemt.

 

Flink remmen

Iemand met een rijstijl als een gemiddelde rallyrijder heeft meestal geen last van roest op de remschijven. De remmen krijgen daar simpel weg de kans niet voor. Nu hoeft u natuurlijk niet gelijk een cursus haakse bochten nemen te volgen, maar zo nu en dan een paar keer flink doorremmen kan wel problemen helpen voorkomen. Rem daarom eens flink door wanneer er zeker niemand achter u rijdt, om het beetje roest dat er zit te verwijderen.

 

Auto staat veel stil

Als de auto langere tijd stil staat ontstaat er ook roest op zowel de voorste als de achterste remschijven. Om te voorkomen dat dit gebeurt is het verstandig de auto toch wat vaker te gebruiken. Al is het alleen maar omdat dit goed is voor de gehele auto.

Staat de auto binnen heeft roest meestal niet zo veel kans. Dit komt doordat de lucht binnen minder vochtig is, waardoor er minder vocht op de remschijf neerslaat.


Roest zit al te diep in de remschijf

Bij de apk-keuring is roest op de remschijven een afkeurpunt. Maar is vervangen dan echt nodig?


Roest afdraaien van remschijven

Als de dikte van de remschijf nog binnen de tolerantie valt is het meestal niet nodig om de remschijven te vervangen. Maar wat zijn dan goede alternatieven? En wanneer zijn deze toepasbaar?

 

Oorzaak onderzoeken

Voordat er iets aan de roest op de remschijven gedaan wordt, is het van belang om te weten wat de oorzaak van de roest is. Wanneer er bijvoorbeeld een remtang vastzit moet dit eerst opgelost worden. Werkt het remsysteem verder zoals het hoort dan ligt de oorzaak niet in het remsysteem zelf, maar in het gebruik ervan.


Vervangen of afdraaien?

Elke remschijf heeft een door de fabrikant vastgestelde minimale dikte. Om te weten of de dikte nog voldoende is moet deze eerst opgemeten worden. Hierna trekken we de dikte van een nieuwe schijf af van de huidige dikte. Is de dikte nog voldoende dan kan de remschijf afgedraaid worden aan de auto. Na het afdraaien is het oppervlak van de remschijf weer volledig vrij van roest en kan hij nog een hele tijd mee.


Het is aan te raden om daarnaast de remblokken te vervangen. Omdat en remblok/remschijf combinatie nooit vlak slijt is het terugzetten van de oude blokken niet verstandig.

Als wij de remschijven afdraaien koopt u bij ons voor een gereduceerde prijs een set remblokken erbij. We hebben de remmen immers al open.


Geroeste remschijven afdraaien

Bij de apk-keuring is roest op de remschijven een afkeurpunt. Maar is vervangen dan echt nodig?


Ga direct naar onze contact pagina.


Meest voorkomende oorzaken van roest op de remschijven

Roest op de remschijven door vocht

Blootstelling aan vocht:

Vooral voertuigen die voor langere tijd stilstaan of worden blootgesteld aan vochtige omstandigheden, zoals regen of sneeuw, hebben de neiging om sneller te roesten. Water kan zich ophopen op de remschijven en oxidatie veroorzaken.

Roest op de remschijf door handremgebruik

Gebruik van de handrem:

Het langdurig gebruik van de handrem, vooral wanneer het voertuig geparkeerd staat, kan ervoor zorgen dat de remblokken en remschijven in contact blijven, waardoor roestvorming wordt gestimuleerd.

Roest op de remschijven door korte ritten

Korte ritten:

Voertuigen die voornamelijk voor korte ritten worden gebruikt, waarbij de remmen weinig worden gebruikt en niet op hoge temperaturen komen, hebben mogelijk meer kans op roestvorming.

Roest op de remschijven door slechte kwaliteit

Kwaliteit van de remonderdelen:

De kwaliteit van de remonderdelen kan ook een rol spelen. Goedkope of slecht gemaakte remschijven kunnen vatbaarder zijn voor roest.

Roest op de remschijven door remstof en vuil

Remstof en vuilophoping:

Remstof en vuil kunnen zich ophopen op de remschijven, wat de oxidatie kan bevorderen. Remblokken slijten na verloop van tijd en het geproduceerde remstof kan zich hechten aan de remschijven.

Roest op de remschijven door zout

Langdurige blootstelling aan zout:

Langdurige blootstelling aan zout:

Voertuigen die worden blootgesteld aan wegen met strooizout, vooral in de winter, hebben een verhoogd risico op roestvorming op de remschijven.

In drie stappen het meest betrouwbare effect

Dikte van de remschijf meten

Voordat remschijven afgedraaid kunnen worden meten we de dikte.


Een remschijf heeft een minimale dikte.

Te ver versleten remschijven kunnen niet meer afgedraaid worden.


Dikte van de roest bepalen

Het is lastig te bepalen hoeveel roest erop zit. We hebben echter voldoende ervaring om in te schatten of na het afdraaien de dikte nog binnen de tolerantie valt.



Ontroesten door af te draaien

Na de roestbepaling starten we met het afdraaien.


Laag voor laag wordt de roest verwijderd tot er enkel een schone remschijf overblijft.

Gemiddeld zijn we 45 minuten per remschijf bezig.



Roest afdraaien

Door de remklauw te vervangen door een apparaat met beitels, kan laag voor laag de roest van de remschijven verwijderd worden. Na het afdraaien is de remschijf goed voor de apk.

Roest verwijderen, niet vervangen

Als de remschijven geroest zijn, is vervangen niet altijd nodig. Voorkom terugkerende kosten door de remschijven af te draaien wanneer mogelijk.



Om te voorkomen dat de remschijven steeds afgedraaid moeten worden, is zo nu en dan stevig doorremmen goed. Dit voorkomt de ontwikkeling van roest. Tevens is dit goed voor het gehele remsysteem, wat immers ontwikkeld is om te remmen. Ook in extreme situaties.




Remschijven roest afdraaien

Remschijven afdraaien aan de auto

Hoe werkt het afdraaien?


Door de remklauw tijdelijk te vervangen voor een beitel houder, en de remschijf te laten draaien, kan door middel van beitels de schijf de kromming afgedraaid worden.

Meer informatie
Share by: