Of het rempedaal

Waarom trilt mijn stuur als ik rem?

Roest op remschijven apk

Trilling in het stuur?

Nieuwe alinea


Trillend stuur tijdens remmen

Onder welke omstandigheden trilt het stuur?

Als je op het rempedaal drukt trilt het stuur. Maar is dat bij elke snelheid? Het kan namelijk zijn dat de frequentie van de trilling snelheidsafhankelijk is. Tevens kan de temperatuur van de remmen nog invloed hebben. Trilt het stuur ook als de remmen koud zijn? Of komt de trilling pas opzetten na een aantal keer remmen?
In de meeste gevallen is de oorzaak hetzelfde. Om een goede diagnose te kunnen stellen zijn dit soort zaken belangrijk om te weten. Wat ook van belang is: trilt het stuur ook als u niet remt? Want dan heeft u mogelijk onbalans in de wielen. Dit onbalans kan versterken tijdens het remmen.



Zijn er momenten dat het stuur niet trilt?

Wat nu als het stuur niet altijd trilt? Let er dan goed op in welke omstandigheden hij het wel doet. Is het snelheidsafhankelijk? Het soort wegdek? Of voelt u het in een bocht beter, of juist minder?
In het laatste geval
kan het betekenen dat de oorzaak van het trillende stuur in de wielophanging ligt. Als er speling zit op bijvoorbeeld een draagarm of kogelgewricht, dan beweegt het wiel onvoorspelbaar.


Trilt het rempedaal tijdens het remmen?

Een trilling kan op één plaats terecht komen. Bijvoorbeeld het stuur. Maar ook in het rempedaal of in de stoel kan een trilling of vibratie voelbaar zijn. Waar de trilling voelbaar is helpt ons te bepalen waar de oorzaak zit.
Trilt
bijvoorbeeld het rempedaal tijdens het remmen, dan kan de oorzaak zowel voor als achter liggen. Is het vooral voelbaar in de zitting dan is het hoogstwaarschijnlijk in de achteras te zoeken. Het stuur zit vast aan de voorwielen. Dus als het stuur trilt is het probleem met zekerheid in de vooras te zoeken.


Waarom voelt u een trilling in het stuur tijdens het remmen?

U mag ervan uit gaan dat alles wat de auto doet tijdens het remmen ook echt bij de remmen vandaan komt. Een trilling in het stuur tijdens het remmen heeft te maken met de voorremmen. De remschijven zijn dan vervormd. Een remschijf kan op verschillende manieren vervormen.



  • Slingering: de remschijf is krom.
  • Dikte variatie: het oppervlak van de remschijf is niet constant.
  • Remschijf ruwheid: oppervlakteruwheid veroorzaakt door trillingen uit de remklauw


Kromme remschijven


Wat kunt u doen om kromme remschijven te voorkomen?

Niet elke auto heeft last van kromme remschijven. Waarom de ene wel en de andere niet? Simpel gezegd is het vaak een combinatie van verschillende zaken.



  • Wielen te vast gedraaid
  • Te hoge remschijf temperatuur
  • Plotselinge en ongelijke afkoeling
  • Rijstijl
  • Te dunne (versleten) remschijven


Dit zijn de meest voorkomende oorzaken. Niet alle oorzaken zijn te voorkomen. Naast de meest voor de hand liggende zaken kunt u zelf ook een aantal dingen doen. Laat de remschijven na flink remmen gelijkmatig afkoelen. Bij afremmen na hogere snelheid is er veel warmteontwikkeling. Wanneer u direct verder kunt rijden dan koelt de remschijf gelijkmatig af. Dit komt doordat de wielen blijven rollen en de remmen rijwind krijgen. 

Maar als de auto na het remmen volledig tot stilstand komt, bijvoorbeeld onderaan de afrit van een snelweg. dan ligt dit anders. De remblokken zorgen bij een stilstaande remschijf voor het plaatselijk vasthouden van warmte. Wees u zich ervan bewust dat de auto net hard heeft geremd. Gun de auto hierna voldoende ruimte met uw voorganger zodat de auto kan uitrollen. Door de auto langzaam vooruit te laten rijden blijven de remschijven draaien, wat voor een gelijkmatige koeling zorgt. 



Meer over te dunne remschijven

Veel voorkomende redenen voor een trillend stuur tijdens remmen

Het is belangrijk om de oorzaak van het trillende stuur te achterhalen en eventuele problemen snel te verhelpen. Als je zelf niet bekend bent met autotechniek, is het raadzaam een professionele monteur te raadplegen om een grondige inspectie uit te voeren en de juiste reparaties uit te voeren.

Kromme remschijven:

Een van de meest voorkomende redenen voor trillend stuur bij het remmen zijn mogelijk kromme remschijven. Als de remschijven niet gelijkmatig slijten of als er sprake is van oververhitting, kunnen ze kromtrekken en trillingen veroorzaken.


Ongelijkmatige slijtage van remblokken:

Als de remblokken ongelijkmatig versleten zijn, kan dit ook tot trillingen leiden. Een ongelijkmatige slijtage kan het gevolg zijn van verschillende factoren, waaronder slechte schuifmechanieken of problemen met de remzuigers.

Vuil of corrosie:

Vuilophoping tussen de remblokken en remschijven kan trillingen veroorzaken. Ook kan corrosie op de remschijven voor onregelmatige slijtage zorgen.

Problemen met de ophanging:

Problemen met de ophanging, zoals versleten schokdempers, kogelgewrichten of draagarmbussen, kunnen trillingen veroorzaken, vooral bij het remmen.

Onjuiste wielbalancering:

Als de wielen niet goed gebalanceerd zijn, kan dit tot trillingen leiden, vooral bij hogere snelheden, dit word versterken tijdens het remmen.


Wiellagers:

Versleten of beschadigde wiellagers kunnen trillingen veroorzaken, vooral als ze aan de voorzijde van het voertuig zitten.


Remschijven afdraaien aan de auto

Verbeter je remsysteem

Share by: