Te dun is niet goed

Minimale remschijf dikte: waarom is dat?

Meten is weten

Voorkom problemen met te dunne remschijven

Voorkom remproblemen

Remschijven gaan tussen de 80.000 en 100.000 kilometer mee. Rond dat punt kunnen de schijven te dun worden. Ook onregelmatige slijtage wordt een probleem. Het is verstandig om bij elke vervanging van remblokken ook de dikte van uw remschijven te controleren. Op deze manier kunt u eventuele problemen vroegtijdig opmerken. U kunt de remschijven laten vervangen voordat de remprestaties van uw voertuig te slecht worden.


Als de remschijven vervormd zijn of te dun zijn geworden, kunnen deze symptomen zich voordoen:






Remschijven met slijtindicator

Deze remschijf heeft een slijtindicator van 0,8mm

Piepende remmen

Niets is zo vervelend als remmen die piepen als een stadsbus. Toch is dit een teken aan de wand. De kans is groot dat de remschijven slijtranden hebben die te groot worden. Met andere woorden: de remschijven worden te dun.

De piep die u hoort tijdens het remmen komt van de zeer snelle vibratie vanuit de remblokken. Dit ontstaat wanneer de remblok tegen de slijtranden wordt gedrukt. De hoek waaronder de remblok de randen raakt zorgt voor een zeer snelle trilling. Met een vervelende pieptoon op een hoge frequentie tot gevolg.


Langere remweg

Door dat de remblokken en de remschijf niet meer optimaal tegen elkaar liggen is de remvertraging minder. Tevens is de remblok vaak zo dun dat er verharding in de voering optreedt. Dit ontstaat doordat de warmte niet goed meer afgevoerd kan worden. Het hardere materiaal zorgt ervoor dat u steviger op het rempedaal moet trappen om dezelfde remkracht te krijgen. Naast dat dit gevaarlijk kan zijn, zorgen de hardere remblokken voor een versnelde slijtage in de remschijven. Die door slijtage al aan de dunne kant zijn.



De auto trekt naar één kant tijdens het remmen

Om een auto recht te laten remmen, is er links en rechts dezelfde remkracht nodig. De remkracht is afhankelijk van de juiste werking van de remtangen en de frictie die de remblokken en remschijven samen hebben. Door slijtage zijn de oppervlaktes nooit gelijkwaardig. Naarmate de slijtage vordert groeit ook deze ongelijkheid. Twee remschijven hebben vier wrijvingsvlakken en vier remblokken. De remkracht die elk schijf kan leveren is de som van de twee materialen en vlakken. Logischerwijs ontstaat er dus een remverschil tussen de wielen, waardoor de auto naar één kant kan trekken. Hoe harder er geremd wordt, hoe groter dit effect zal zijn.



Nieuwe versus versleten remschijf

De linkse remschijf is nieuw, de rechtse is te ver ingelopen en daardoor te dun geworden.


Rempedaal en/of stuur trilt tijdens het remmen

Als het stuur of rempedaal trilt tijdens het remmen, dan zijn de remschijven krom. Eén van de oorzaken hoe een remschijf krom kan raken is een te dunne remschijf. De juiste dikte van een remschijf zorgt ervoor dat de kracht en warmteontwikkeling die tijdens het remmen ontstaat opgevangen en verwerkt kunnen worden. Een te dunne remschijf kan dit niet meer. 


Zodra de warmte niet snel genoeg meer afgevoerd kan worden, hoopt deze zich op. Als er vervolgens plaatselijke afkoeling is, trekt de remschijf krom. Hetzelfde geldt voor de remkrachten. Als de dikte de kracht niet meer aan kan, vervormt de schijf. Vervangen is dan nog de enige oplossing.



Waarom heeft een remschijf een minimale dikte?

Remschijf dikte

Een nieuwe remschijf heeft een standaard dikte. Wanneer de remschijf versleten is meten we met een minimale dikte. Gemiddeld genomen kan er bij een massieve remschijf 1.0 mm afgesleten worden. Bij een geventileerde remschijf is dit ongeveer 1,5 mm. Dit komt overeen met circa 80.000 tot 100.000 gereden kilometers.


De reden dat er met een minimale maat gemeten wordt heeft te maken met de vervorming en warmteafvoer die de remschijf aankan. In elke situatie moet de remschijf de auto veilig tot stilstand kunnen brengen. Bij een noodstop kan een te dunne remschijf vervormen of zelfs scheuren. Ook kan het tekort aan materiaal de warmte niet goed meer afvoeren. Deze oververhitting laat de remschijf permanent vervormen wat een trilling in het stuur of rempedaal kan veroorzaken tijdens het remmen. Tevens is een te warme remschijf zwakker dan in normale omstandigheden.

Minimale dikte van deze remschijf is 34,4 mm

Nieuwe alinea



Lees meer over kromme remschijven
Remmen RS6
Share by: