Redenen waarom remschijven niet afgedraaid kunnen worden

dec. 23, 2022

Remschijven afdraaien aan de auto

Bij remproblemen is het altijd verstandig om de optie open te houden om de remschijven af te draaien aan de auto. Zeker als er kosten bespaard kunnen worden. Toch is dit helaas niet altijd mogelijk. Waarom kan het niet altijd en wat zijn de redenen. In dit blog gaan we hier wat dieper op in.

Remschijven te dun

Remschijf dikte meten

De meest voorkomende reden is te dunne remschijven. Een versleten remschijf is op zich al een reden waarom een remschijf krom trekt. Deze nog dunner maken door hem af te draaien is dan niet verstandig. 


Gemiddeld gaat een remschijf tussen de 80.000 en 100.000 kilometer mee. Uiteraard afhankelijk van rijstijl en gebruik. Doordat de remschijf dun wordt, kan de warmte niet tijdig afgevoerd worden waardoor het materiaal gaat 'trekken'. Dit in combinatie met ongelijke of te snelle plaatselijke afkoeling, is een trillend stuur als gevolg. 


Elke remschijf heeft een minimale dikte. Vaak staat dit op de remschijf. Maar in de meeste catalogussen staat de minimale maat bij de specificaties ingevuld. 

Meten = weten.

Speling in de wielophanging

Speling op een draagarm, stuurkogel, fuseekogel, stuurhuis of wiellager. Speling in de wielophanging zorgt niet alleen voor een trillend stuur. Het is ook nog eens gevaarlijk. Als een van deze spelingen te groot wordt kan een wiel een eigen leven gaan leiden. Door dat het wiel vrij kan bewegen in de speling kan tijdens het remmen een kleine afwijking in de remschijven versterken of zelfs vergoten waardoor tijdens het remmen een stevige trilling voelbaar kan worden. De oorzaak wordt al snel in de remschijven gezocht, terwijl dit gevolg slijtage is. Het is beter om eerst alle spelingen te vervangen door nieuwe onderdelen en dan pas de remschijven af te laten draaien.

Als een auto bij ons binnen komt op een afspraak, controleren wij eerst de speling op de wielen.

Aanlopende rem

Nu is dit een redelijk inkoppertje. Maar helaas te vaak vergeten. Een rem hoeft niet heel erg aan te lopen om voor problemen te zorgen. Een blok dat vast zit in het juk kan over het hoofd gezien worden. Zeker als deze in koude toestand nauwelijks voor problemen zorgt. Een aanlopende rem kan een trilling doorgeven tijdens het rijden zonder dat er geremd wordt. Dit kan versterken tijdens het remmen. Controleer altijd of de remblokken vrij lopen van de remschijf. Aan de verkleuring van de remschijf is het meestal al herkenbaar.


Een aanlopende rem kan door verschillende oorzaken ontstaan:

  • Remblok vast in het juk
  • geleiders van de remtang vast
  • zuiger vast in de remtang
  • Remslang verstopt
  • compensatiegaatje verstopt in hoofdremcilinder

Roest op de remschijven

Roest op de remschijven geeft aan dat er een probleem is. Dit kan rijstijl zijn. Met heel rustig remmen, met name aan de achterkant, wordt de rem nauwleijks benut. Door dat de voorrem de meeste kracht op zich neemt om te vertragen krijgt de achterste remschijf de kans om roest te vormen. Eenmaal geroest laat het de remblok sneller slijten waardoor de roest er niet meer 'afgeremd' kan worden.


Nieuwe remblokken op een  oude remschijf monteren kan ook tot roestvorming leiden. Een schijf heeft altijd de nijging om hol in te slijten. De nieuwe rechte remblok zal het hart van het loopvlak van de remschijf niet raken waardoor roest optreed. Nu kan roest afgerdaaid worden. Maar als de remschijf reeds te dun is, dan lukt dat niet meer.

Het vervangen van zowel de remschijf als de remblok is dan noodzakelijk om de problemen weer definitief op te lossen.


door Ivor Van Gremberghe 17 jul., 2022
Welke verschillende remschijven zijn er zoal
door Auto Parts Roosendaal 02 feb., 2022
Hoe voorkomt u rem problemen tijdens uw vakantie
Share by: