Wat zijn de beste remschijven?

jul. 17, 2022

Welke verschillende remschijven zijn er zoal

Remschijven verschil

Als je je remschijven vervangt denk je eerst aan de standaard exemplaren. Of is het beter om te upgraden?

Niet altijd. Lees hier waarom wel of niet.


  • Massieve en geventileerde remschijven
  • Geboorde remschijven
  • Gegroefde remschijven
  • Tweedelige remschijven
  • Floating discs
  • Keramische of carbon remschijnen



Waarom zijn er verschillende remschijven

Allereerst, wat gebeurt er als je op het rempedaal drukt? De rempedaal drukt de zuiger in de hoofdremcilinder in waardoor een hydraulische druk ontstaat. Druk zorgt dat de zuiger in de remklauw uitgedrukt wordt. De zuiger druk vervolgens de remblokken tegen de remschijf waardoor er wrijving ontstaat. Deze kinetische energie zorgt voor het remmende effect.


Bij normaal straat gebruikt heb je met de standaard remschijven genoeg remkracht om de auto tot stilstand te krijgen.

Als je een bestuurder bent die een meer sportief karakter aan de auto geeft kan de standaard rem te kort schieten met oververhitting als gevolg. Deze warmte zorgt ervoor dat er fading ontstaat. In het Nederlands vertaald betekend dit 'vervagen' en dat is precies wat er gebeurt, de rem voelt vaag aan en remt ook zo.

Fading ontstaat wanneer de temperatuur zo hoog wordt, dat er gas vrijkomt uit de remblokken. Dit gas gaat tussen de remblokken en remschijven zitten waardoor er nauwelijks nog remwerking is.

Bij de meeste moderne remblokken is de gasontwikkeling minder dan vroeger, maar nog steeds kan het voorkomen in extreme gevallen.

Een oplossing is geboorde en/of gegroefde remschijven


Verschillende remschijven


Geboorde remschijven

Geboorde remschijf met scheurtjes

We kunnen dus stellen dat geboorde en gegroefde remschijven fading voorkomen, of in elk geval verminderen. Maar zijn er ook nadelen?

Tijdens het remmen worden remschijven belast met hoge mechanische stress. Er zijn druk en trekkrachten. Maar ook de centrifugaalkrachten zijn niet te onderschatten. Dit naast de hoge thermische belasting kun je dus stellen dat remschijven het flink te verduren krijgen.


Geboorde remschijven helpen met het afvoeren van vuil, vocht, warmte en gas. Dus zal de remkracht in extreme gevallen toenemen. Toch is er een zwak punt. Rond de gaten kunnen, door een combinatie van bovengenoemde krachten,  haarscheurtjes ontstaan. Deze scheurtjes zorgen voor verzwakking van de remschijf. 

Nu zal ook dit voorkomen na zeer extreme omstandigheden, maar toch serieus genoeg om rekeing mee te houden als u een keus maakt welke remschijven aan te schaffen.


Gegroefde remschijven

Gegroefde remschijven

Wat betreft een gesleufde remschijf, deze voert vocht, vuil en gas net zo goed af als een geboorde remschijf, een van de nadelen van deze optie is dat de remblokken sneller kunnen slijten. Omdat de sleuven de remblokken bij elke rembeweging schrapen, verliezen hierdoor ook de remblokken een deel van hun dikte.


Ten slotte zijn de kosten ook een nadeel van het installeren van een geboorde, gesleufde of hybride remschijf. Dit soort remschijven zijn duurder in vergelijking met de standaard remschijven. 

Als u uw auto er echter beter uit wilt laten zien en beter wilt laten presteren op het circuit, overweeg dan de gegroefde remschijven eens. Kies degene die het beste past bij uw dagelijkse rijbehoeften en uw budget.



Tweedelige remschijven

Tweedelige remschijf

Tweedelige remschijven bestaan doorgaans uit een aluminium of staalplaat hart en een gietijzeren remschijf. Deze twee delen zitten vast aan elkaar door middel van klinknagels of perspassing. Het voordeel van dit type remschijf is gewichtsreductie. Fabrikanten proberen de ongeveerde massa zo laag mogelijk te houden. De reden is massatraagheid. Het volgen van ongelijkheden in het wegdek kan de wielen laten dribbelen als de ongeveerde masse te hoog is.


Wat ook een voordeel is, doordat er twee verschillende materiaalsoorten worden gebruikt, de kans op slingering en scheuren een stuk kleiner is. Dit komt tijdens het remmen in extreme situaties de veiligheid zeker ten goede.

De wrijvingsschijf zelf is van een gietijzer met hoog koolstofgehalte. Dit maakt de warmte geleiding beter. En wordt de schijf slijtvaster. Het alluminium of plaatstaal hart kan het remkoppel beter overgebracht worden, via de naaf,  naar het wegdek.


Zwevende remschijven

Zwevende remschijf

De buitenkant is gemaakt van staal, terwijl het middendeel van aluminium is. Ze zijn aan elkaar geschroefd. De twee delen helpen bij de warmteverdeling waardoor het stalen deel beter kan afkoelen.


Met een tweedelige zwevende schijf kan de schijfring uitzetten met minimale spanningen wanneer deze wordt verwarmd. Dit houdt het schijfoppervlak vlak ten opzichte van het remblokoppervlak. Het resultaat van het overschakelen naar een tweedelige zwevende schijf is een consistenter rempedaalgevoel en een groter contactoppervlak tussen de schijf en het remblok. Dit betekent een langere levensduur van zowel uw schijven als uw remblokken en verhoogde remprestaties.


Een van de voordelen is, dat de frictieschijf los van het naafdeel vervangen kan worden. Tevens kun je met een remschijf meerdere auto modellen voorzien door enkel een ander hart te ontwikkelen.


Carbon-keramische remschijven

koolstof-keramische remschijf

Carbon-keramische schijven hebben een hogere wrijvingscoëfficiënt, waardoor ze een kortere remweg hebben dan gietijzeren schijven. De hogere wrijvingscoëfficiënt die door de koolstof wordt gegenereerd, vermindert de activeringstijd van het remmen, wat betekent dat de auto harder remt in vergelijk met een traditioneel remsysteem. Volgens sommige onderzoeken maken koolstof-keramische schijven het bij auto's met vergelijkbare banden en remblokken mogelijk om de remweg met bijna 3 meter te verkorten bij het remmen van 160 km/h naar 0. Dat is genoeg ruimte om een mensenleven te redden of een crash te voorkomen.


Carbon-keramische schijven houden de remkracht stabiel, zelfs na herhaald gebruik, omdat het materiaal ook goed werkt bij hoge temperaturen. Om deze reden zijn koolstof-keramische schijven bijzonder goed bestand tegen remfading, vooral bij hard remmen.


Gietijzeren schijven zijn het tegenovergestelde omdat ze overmatig kunnen opwarmen en remfading kunnen veroorzaken als ze herhaaldelijk worden gebruikt, wat de efficiëntie van het systeem vermindert. Carbon-keramische schijven zijn daarentegen bestand tegen vervorming bij hoge temperaturen, zodat de remkracht constant blijft, zelfs na herhaald gebruik.


Wat is het nu de beste remschijf?

Eigenlijk is dat nog niet te zeggen. Bij aankoop houdt u natuurlijk rekening met de beste opties om zo hard mogelijk te remmen. Maar het kan zijn dat het financiële plaatje roet in het eten gooit. Kijk dus naar het best haalbare voor uw portemonnee. Natuurlijk is de beste optie koolstof-ceramische remschijven. Maar wegen de kosten op tegenover wat u er voor krijgt? Een volledig stalen remschijf met een grotere diameter en bijhorende remblokken en remklauwen kan ook al betekenen dat de remmen voldoende hun werk doen. Tevens kan dat een streling voor het oog zijn als eenmaal op uw auto. Neem dus even de tijd tijdens het remschijven kopen.


Nieuwe en oude remschijf
23 dec., 2022
Niet altijd kan een remschijf afgedraaid worden. Lees hier waarom soms niet.
door Auto Parts Roosendaal 02 feb., 2022
Hoe voorkomt u rem problemen tijdens uw vakantie
Share by: